Op 22 februari hebben we een webinar gegeven over de HDN koppeling in Assu®
Wil je nalezen wat we gedeeld hebben? Lees dan snel verder. Onderaan dit artikel vind je een video van het webinar en ook een Q en A met de vragen die er gesteld zijn.
De HDN koppeling
Op dit moment zitten wij met onze pilotkantoren in de laatste testfase van de HDN koppeling. Deze koppeling kun je gebruiken in combinatie met onze “Hypotheek en Vermogen” module om je hypotheek proces nog verder te optimaliseren.
Wat kan ik met de HDN koppeling?
De HDN koppeling geeft jouw kantoor een flinke stap vooruit op het gebied van digitale transformatie. Je hebt een directe verbinding met het HDN netwerk om zo snel en veilig hypotheekgegevens binnen te halen en door te sturen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Met behulp van de HDN koppeling worden er diverse statusberichten tussen Assu® en de geldgevers over en weer gestuurd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:
- AX berichten: aanvragen
- DA berichten: stukkenlijsten
- OX berichten: offerte berichten die een statuswijziging in Assu® genereren
- SX berichten: statusberichten
De HDN koppeling stuurt diverse documenten door naar Assu®. Met behulp van een tijdgebonden servertaak komen deze documenten via AiDBS direct in het documentenarchief van je hypotheek terecht.
Met de HDN koppeling worden er automatisch stukkenlijsten gegenereerd in jouw hypotheekkaart. Geen handmatige acties meer.
De HDN koppeling werkt samen met onze workflows. Zo kun je bij iedere statuswijziging een actie uit laten voeren zoals bijvoorbeeld het verzenden van een e-mail naar je klanten of het aanmaken van een taak voor een collega.
Voordelen voor jouw klanten
De HDN-koppeling maakt niet alleen voor jouw kantoor efficiënter werken mogelijk. Appviseurs (zowel de app als de webversie) kan ook communiceren met behulp van deze HDN-berichten. Dat betekent dat jouw eindklanten altijd en overal kunnen checken hoe hun hypotheekaanvraag ervoor staat. Moeten er documenten worden ingediend? Met slechts één druk op de knop kunnen ze die via Appviseurs rechtstreeks naar Assu® sturen. Zo wordt de lijst met benodigde documenten voor de hypotheek volledig digitaal aangevuld.
Wil je meer informatie over Appviseurs? Klik gewoon op de knop hieronder en ontdek de voordelen:
Aan de slag met de HDN koppeling
Wil jij ook aan de slag met de HDN koppeling? Lees dan snel verder. We leggen je uit hoe je de koppeling activeert, inricht en er vervolgens direct mee aan de slag kunt gaan.
Ook aan de slag?
Wil jij ook gebruik gaan maken van onze HDN koppeling? Neem dan contact met ons op via A.i. Servicedesk en wij zorgen ervoor dat jouw Assu® licentie aangepast wordt. De kosten van deze tool bedragen €95,- ex BTW per maand.
Zodra het klaar is ontvang je van ons een berichtje terug via je ticket en kun je in Assu® de gegevens ophalen.
Ga via het witte boekje in Assu® naar de knop “Licentiegegevens” en klik op “licentie opvragen”. Start daarna Assu® opnieuw op en je kunt de tool gaan gebruiken.
Voor deze service heb je een HDN certificaat nodig. Dit certificaat kun je aanvragen bij HDN. Gebruik je naast Assu® bijvoorbeeld Adviesbox? Sluit dan ook daarvoor een certificaat af bij HDN.
Als je de HDN koppeling aaangevraagd hebt en je certificaat hebt opgevraagd bij HDN kun je aan de slag gaan met je inrichtingen in Assu®.
Je aansluitnummer invoeren in Assu®
Voordat je van start kunt gaan met de HDN koppeling ga je via de externe instellingen onder het witte boekje in Assu® (deze vind je nadat je op “Koppelingen” hebt geklikt) je HDN aansluitnummer invoeren.
Werk je met serviceproviders?
Ga dan in Assu® via de Stamtabellen naar Hypotheek – Geldgever serviceproviders en regel daar de geldverstrekkers op de juiste wijze in.
Werk je met een aanvullend adviespakket?
Ga dan in Assu® via de Stamtabellen naar Hypotheek – Geldgever serviceproviders en regel daar het HDN aansluitnummer van de geldverstrekker in.
Hypotheekstukken die getekend zijn door jouw klanten komen op de hypotheek stukkenlijst binnen in Assu®. Je kunt de goedgekeurde stukken die klaarstaan om naarde geldgever te sturen via een tijdgebonden servertaak via de AiDbs postbus in Assu® automatisch naar de geldgever laten versturen.
Lees hier hoe je ee tijdgebonden servertaak opmaakt voor het versturen van HDN berichten.
Als alles juist ingericht is kun je van start gaan met de HDN koppeling. Via de HDN berichten komen de hypotheken en de stukkenlijsten in Assu® te staan. Dit kan automatish gebeuren via de HDN berichten inbox in de cockpit van Assu® of handmatig via het HDN import knopje bij de hypotheken in Assu®.
Door het inlezen van een AX bericht wordt er een hypotheek aangemaakt met een tijdelijk hypotheeknummer en een hypotheekstatus “offerte”.
Na het AX bericht volgt er via de geldgever een SX bericht om de offerte status aan te passen naar “aanvraag ontvangen” gevolgd door een OX bericht met het defintieve hypotheeknummer erin.
Vanuit de geldgever volgt er later een DA bericht (de stukkenlijst) met daarin alle stukken die je er ingestuurd moeten gaan worden door jouw klant. Je vindt de stukkenlijst in Assu® terug onderaan de hypotheek kaart:
Heeft jouw klant Appviseurs? Dan ontvangt jouw klant via de app een berichtje om hypotheek stukken aan te leveren. De aangeleverde stukken komen via de klantmutaties in Assu® binnen. Hier kun je ze akkorderen. De stukken die akkoord zijn vind je ook terug hin het documentenarchief van de betreffende hypotheek.
Heeft jouw klant geen Appviseurs? Dan kun je de stukken zelf in de stukkenlijst slepen in Assu® als je ze binnen krijgt.
Hypotheek stukken die akkoord zijn worden aan de hand van een tijdgebonden servertaak als DX berichten naar de geldgever verzonden. Jouw klant kan dit ook weer terug zien in Appviseurs.
Dit is in het kort de flow die de HDN koppeling volgt. Bekijk voor een uitgebreide handleiding onze Assu® handleiding.
Trek in meer webinars?
We hopen dat je veel op hebt kunnen steken van ons webinar. Trek in meer? Houd onze webinars pagina en onze publicaties dan goed in de gaten. Een overzicht van komende webinars die we voor je klaar hebben staan:
- A.informatief webinar van Upgrade 1.2631 op 30 mei
Er volgt dit jaar ook nog een webinar over onze nieuwe management tool en over ons Weg van de Wens proces. De exacte data van deze webinars volgen nog.
Tot ziens bij 1 van onze volgende webinars.
Dit webinar nog een keer terugkijken?
Q en A bij dit webinar
Tijdens dit webinar was er ook tijd voor vragen. Maar omdat we in een kwartier tijd niet alle vragen konden beantwoorden, hebben we hieronder een overzichtje gemaakt van de veelgevraagde zaken en er ook gelijk een antwoord bij gezet. Waarbij wij willen zeggen: kan er nu iets niet en wil je dat dat wel kan in de toekomst? Meld de functionaliteit aan als wens via onze A.i. Servicedesk.
Als deze als bijlage meegstuurd zijn in het HDN bericht dan komen ze mee in het documentenarchief van de hypotheek van de relatie.
Hulp of advies nodig?
Wil jij jouw bedrijfsprocessen nog verder optimaliseren op een manier die helemaal bij jouw bedrijf past? Denk dan eens aan ons consultancy abonnement.
Met het consultancy abonnement krijg je gericht advies van 1 van onze consultants en krijg je hulp bij de inrichting van jouw pakket aan de hand van jouw eigen processen.
Meer weten? Klik dan op onderstaande knop voor meer informatie: