Klantsegmentatie

bedrijfsprocessen automatiseren

Klantsegmentatie is een marketingstrategie waarbij je jouw klanten onderverdeelt in verschillende groepen op basis van hun kenmerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • leeftijd
  • inkomen
  • geslacht
  • polissen
  • woonplaats

 

Klantsegmentatie kan je helpen om je klantenbestand beter te begrijpen en je klantenservice te verbeteren. Door klanten in verschillende groepen te segmenteren, kun je jouw klantenservice en marketing afstemmen op de specifieke behoeften van elke groep. Dit kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

klantsegmentatie

Wat kan Assu® hierin voor jou betekenen?

Het is mogelijk om via A.i. Servicedesk een segmentatiescript aan te vragen. Let op: hiervoor is minimaal Assu® versie 1.2631.3.7 nodig.

Geef ons door wat jouw doelgroep is en wij maken een script voor je op.  Zodra het klaar is ontvang je van ons een berichtje terug via je ticket en kun je in Assu® de gegevens ophalen.

De gegevens van het segmentatiescript worden opgehaald door middel van een tijdgebonden servertaak die je eenmalig zelf aan dient te leggen. Je kunt hierbij zelf aangeven op welke basis er gegevens opgehaald dienen te worden (dagelijks, wekelijks…)

De gegevens komen uiteindelijk op de klantenkaart in Assu® terecht. Je kunt ze vervolgens gebruiken als basis voor je selecties om heel gericht mailingcampagnes te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de velden:

  • Sterwaarde
  • Kenmerk
  • Selectiecode

Lees meer over het inrichten van de tijdgebonden servertaak en het maken van selecties in onze Assu® handleiding:

klantenkaart met segmentatievelden

Klantsegmentatie stategie

Een klantsegmentatie strategie bepaal je aan de hand van 4 verschillende stappen:

Vraag jezelf af waarom je dit doet en wat je doel is. Waarom besteed je hier tijd aan en wat wil je met dit doel behalen?

Leg het lijstje met redenen waarom je klanten segmenteert naast je neer. Bepaal of kies vervolgens de reden(en) voor je segmentatie en creëer daar je strategie omheen die jou gaat helpen deze doel(en) of reden(en) te behalen. Laat het duidelijk zijn dat elke situatie uniek is voor jou en jouw klanten. Er is geen standaard oplossing wanneer het aankomt op klantsegmentatie.

Heb je in kaart waarom je jouw klanten gaat segmenteren, dan is het tijd om te kiezen hoe je deze klanten vervolgens indeelt. Pak dit keer het lijstje met segmentatie modellen erbij. Er is geen goed en geen fout bij het bepalen van je strategie; het is specifiek aan jou, jouw bedrijf en het doel dat je eerder hebt bepaald.

Nu je jouw klanten hebt gesegmenteerd in jouw groep naar keuze is het vervolgens tijd om je op deze groep/segment te gaan richten. Het is belangrijk dat alle afdelingen binnen je bedrijf die hier mee te maken hebben begrijpen hoe en waarom deze groepen tot stand zijn gekomen, zodat jouw doel juist opgevolgd wordt.

Uiteindelijk is het doel van deze analyses en het (blijven) optimaliseren van je segmenten dat je efficiënt te werk gaat. Nu je proces loopt ben je namelijk niet klaar; blijf je resultaten analyseren en optimaliseren. Vraag bij de andere afdelingen of de initiële segmentatie/opdeling goed of voldoende is, of dat er misschien een wijziging nodig is. Je kan natuurlijk ook onder je gesegmenteerde klantengroep verdere vragen uitstellen om nog effectiever je groep in te delen.

Zijn er (grote) aanpassingen geweest binnen je product/dienst? Kijk dan of je segmenten die je eerder hebt vastgesteld nog up to date zijn. Soms hebben aanpassingen invloed op je oude segmenten en kan het nodig zijn de boel te her-organiseren.

Meer weten over klantensegmentatie?

Wij weten alles over het automatiseren van assurantie processen en kunnen jou daar verder mee helpen. Wil jij meer weten over profielverrijking en klantsegmentatie voor jouw e-mail campagnes? Download dan onderstaand Spotler whitepaper en ontdek waarom segmentatie en profielverrijking belangrijk zijn.

Heb je vragen over klantsegmentatie of wil je weten wat de kosten zijn? Neem dan contact op met 1 van onze consultants.

 

We hopen dat we je met dit artikel op weg hebben kunnen helpen om een start te maken met een nog efficiëntere klantreis in te richten.

 

Met vriendelijke groeten,

Team A.i. Automatisering

demo aanvragen assurantiesoftware

Demo aanvragen?​

Laat via het contactformulier je gegevens achter en binnen 1 dag nemen wij contact met je op.

Take the first step ...