Doe het veilig
In verband met beveiligingsredenen is het vanaf versie 1.2624.3.5 niet langer mogelijk om in te loggen met het ADMIN account, waarmee je als administrator andere gebruikers uit kunt loggen. Maak je gebruik gebruik van deze ADMIN optie? Leg nu dan snel een resetgebruiker aan als je nog gebruikers uit wilt kunnen loggen.
Een resetgebruiker is een gebruiker die enkel en alleen maar bestaat om mensen uit te loggen die niet meer in kunnen loggen omdat bijvoorbeeld het maximum aantal gebruikers bereikt is in Assu®. Je kunt als resetgebruiker dus verder geen acties ondernemen in Assu®.
Hoe leg ik een resetgebruiker aan?
Een resetgebruiker kun je alleen aanleggen als je Key User bent en dus rechten hebt om mensen aan te leggen in Assu (administrator rechten). Ga hiervoor naar tabblad “Beheer”, “Gebruikers” en kies voor “Nieuwe gebruiker aanmaken”. Je krijgt nu een veld waarin je de gegevens van de resetgebruiker in kunt vullen. Belangrijk hierbij is dat je het vinkje zet bij “Is reset gebruiker”:
We raden je aan om minimaal twee resetgebruikers aan te maken zodat er altijd iemand op kantoor is die anderen kan resetten/uitloggen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om er maar eentje aan te maken en dan de inloggegevens van de resetgebruiker te delen.
Zijn beide mensen niet op kantoor en zit er toch iemand vast die gereset/uitgelogd moet worden? Neem dan contact op met onze Support afdeling zodat zij de gebruiker kunnen resetten/uitloggen.
De drie meest voorkomende redenen waarom iemand niet meer in kan loggen zijn:
- een gebruiker is geblokkeerd (caps lock aan tijdens wachtwoord invoeren bijvoorbeeld)
- iemand is zijn of haar wachtwoord vergeten
- je bent reeds ingelogd
Iemand die niet in kan loggen omdat zijn of haar wachtwoord “vast” zit krijgt door middel van een lijstje met resetgebruikers in het scherm te zien wie hierbij kunnen assisteren.
Hoe reset je iemand?
Kan er iemand niet inloggen en wil je deze gebruiker resetten/uitloggen door middel van de resetgebruiker? Volg dan onderstaande stappen om de gebruiker te resetten/uitloggen:
- log in Assu® in met de gegevens van de resetgebruiker
- je krijgt een scherm te zien waarin je alle gebruikers ziet staan
- selecteer hier de geblokkeerde gebruiker en dubbelklik deze
- er opent een nieuw scherm met hierin de gegevens van de gebruiker. Klik op “reset” om hem te resetten en de gebruiker kan weer aan de slag
Beveilig je systeem met een sterk wachtwoord
En misschien ten overvloede, maar in deze tijd van digitale criminaliteit is het van groot belang je gegevens te beschermen met een goed wachtwoord. Dit geldt natuurlijk ook voor je assurantiesoftware. In dit artikel leggen we je uit hoe je Assu® kunt beveiligen met een sterk wachtwoord.
Waar moet een sterk wachtwoord aan voldoen?
Op internet is er allerlei informatie te vinden over het verzinnen van creatieve en veilige wachtwoorden dus wat dat betreft gaan wij het wiel niet opnieuw uitvinden maar wij geven je hier een paar suggesties:
- Gebruik hoofd- en kleine letters in je wachtwoord en ook cijfers en leestekens!
- Ook raden we je aan het wachtwoord niet te kort te maken (bijvoorbeeld “T3st”) en iets te verzinnen wat je zelf ook kunt onthouden.
- Pak nooit je eigen naam, achternaam of geboortedatum als wachtwoord!!
Mocht je bang zijn je wachtwoord te vergeten… plak het niet op een briefje aan je monitor maar download bijvoorbeeld een handige app waar je allerlei belangrijke wachtwoorden in kwijt kunt.
Een laatste tip: verander minimaal 1 keer per jaar je wachtwoord.
Je wachtwoord invoeren in Assu®
Je hebt een sterk wachtwoord verzonnen. Een stap in de goede richting! Nu dien je het in Assu® in te voeren. In Assu® kun je je wachtwoord op de volgende plek (laten) wijzigen (zie onder).
Hier heb je voldoende rechten voor nodig. Heb je deze niet vraag het dan aan je Key User.
- Ga via tabblad “Onderhoud” naar “Gebruikers” en klik op je eigen gebruikersnaam.
- Je gebruikersscherm staat nu open. Bij “Wachtwoord” en “Controle wachtwoord” voer je je wachtwoord in. Het systeem vertelt je rechts of het wachtwoord sterk genoeg is.
- Klik op “Opslaan” als je wachtwoord goed is.
Verder kun je in Assu® via het witte boekje – “Instellingen-Algemeen-beveiliging” ook nog een aantal inlogbeveiligingen instellen:

Meer over wachtwoorden kun je lezen in onze handleiding.
Zelf geen inspiratie voor een sterk wachtwoord? Laat er eentje genereren door lastpass.com
Op de website Have I been Pwned kun je zelf controleren of je accountgegevens voorkomen op lijsten met gestolen informatie. Als dat inderdaad het geval is wijzig je wachtwoord dan zo spoedig mogelijk.
We hopen je in dit artikel een goed beeld hebben kunnen geven van het belang van een goed wachtwoord. Heb je vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met onze Support afdeling.
Met vriendelijke groeten,
team A.i. Automatisering